Friday, August 28, 2009

Ramadhan Al-Mubarak 1430H

Dalam diam, hampir satu minggu bulan ramadhan telah berlalu dan macam-macam juadah telah dijamu untuk berbuka. Walaupun tekak berselera makan juadah yang sedap-sedap, bubur dari masjid juga menjadi penyelera pada waktu berbuka. Kenanbyakkan masjid membahagikan bubur lepas asar tapi ada juga yang membahagikan lepas zohor. Jiran-jiran tertangga kita yang berlainan agama pun tidak terkecuali dari mengambil bubur masjid di bulan ramadhan. Maklumlah, Singapura adalah sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama . Perbuatan sedemikian akan dapat memeratkan perhubungan antara agama dan mereka akan lebih memahami makna ramadhan untuk Melayu/Islam setempat.

Apa yang membuat saya bangga dengan Melayu/Islam di Singapura ialah semangat untuk menderma demi membiayai pembahagian bubur dan majlis iftar. Menderma di bulan ramadhan bukan saja melebihkan pahala bahkan perkara ini juga memdokong cadangan rapat umum hari kebangsaan PM Lee agar kita bekerja dengan keras demi mempertahankan harmoni keagamaan di Singapura. Ada juga kolong-kolong blok yang dijadikan tempat berterawih di bulan yang mulia ini. Ini bererti jiran tertangga kita yang berlainan agama dapat menerima peri laku agama Islam demi perpaduan sosial. Perkara yang sama dapat dilihat apabila mereka menyambut perayaan "Hungry Ghost" dan rakyat berlainan agama pula menerima segala peri laku mereka.

Semoga ramadhan ini berjalan dengan baik untuk membaca yang beragama Islam sekalian dan saya juga berharap agar perpaduan kaum di Singapura akan sentiasa tenang dan tiada pertelingkahan. Pelawalah teman-teman anda menghadiri program "Outreach" MUIS agar dapat mengeratkan perhubungan antara agama.